Rijden onder invloe...

Notificaties
Alles wissen

Rijden onder invloed van Cannabis in België

7d0dbbaf4471a32fad84f7229350623bf87c16d594bc9ed2ca99afdaf036f7e3?s=80&d=identicon&r=g
Admin
Deelgenomen: 12 maanden geleden
Onderwerp starter   [#137]

Rijden onder invloed van cannabis in België – regels, testen en straffen

Cannabisgebruik in het verkeer blijft een gevoelig en streng gecontroleerd onderwerp in België.
Sinds enkele jaren voert de politie meer speekseltesten uit op bestuurders, vooral bij verkeerscontroles, ongevallen en risicogebieden.

Zelfs uren na consumptie kan THC (tetrahydrocannabinol) nog in het bloed aanwezig zijn.
Daarom geldt in België een nultolerantiebeleid voor drugs in het verkeer: zodra THC boven de wettelijke drempelwaarde wordt aangetoond, ben je strafbaar.

In dit topic leggen we uit wat de wet bepaalt, hoe de controles verlopen, welke sancties je kunt krijgen en hoe leden van Canna-Forum dit in de praktijk ervaren.

1. De Belgische wet: nul­tolerantie voor THC

De Belgische wet verbiedt het besturen van een voertuig onder invloed van verdovende middelen.
Dat staat vastgelegd in artikel 34 van de Wegcode en in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968.

Volgens de Koninklijke Besluiten van 2000 en 2018 gelden meetbare grenswaarden voor THC.
Wie boven deze grens test, wordt beschouwd als “onder invloed”.

Middel Grenswaarde in bloed (ng/ml) Betekenis
THC 2 ng/ml Positief = strafbaar
Cocaïne 10 ng/ml Positief = strafbaar
Amfetamine 25 ng/ml Positief = strafbaar
MDMA 25 ng/ml Positief = strafbaar

Zelfs een lage THC-waarde kan dus leiden tot vervolging.
Het maakt daarbij niet uit of je stoned bent of niet; de aanwezigheid van de stof volstaat.

2. Hoe verloopt een speekseltest of bloedonderzoek?

De politie voert drugscontroles uit tijdens verkeersacties of bij vermoeden van gebruik.
De procedure verloopt in drie stappen:

1. Speekseltest (Drugwipe): detecteert aanwezigheid van THC, cocaïne, amfetamines of MDMA.

2. Speekselanalyse: bevestigingstest bij positief resultaat.

3. Bloedafname: bij positieve test wordt je naar een arts gebracht voor bloedafname.

Het laboratorium bepaalt vervolgens de exacte THC-waarde.
Zodra de grens van 2 ng/ml wordt overschreden, volgt een positieve vaststelling.

💡 THC blijft tot 6–12 uur detecteerbaar in het bloed na gebruik (langer bij frequent gebruik).

3. Onmiddellijke maatregelen bij positieve test

Bij een positieve test mag de politie onmiddellijk ingrijpen:

✅  Inname rijbewijs voor 15 dagen (onmiddellijke intrekking).

✅  Mogelijke inbeslagname van voertuig bij herhaling of ongeval.

✅  Proces-verbaal dat wordt doorgestuurd naar het parket.

Het parket beslist daarna over vervolging, boete of dagvaarding.
Een rechter kan bijkomende maatregelen opleggen.

4. Straffen en sancties

De wet voorziet zware straffen voor wie rijdt onder invloed van cannabis.
De exacte sanctie hangt af van de omstandigheden (eerste overtreding of herhaling, ongeval, schade, enz.).

Overtreding Sanctie Opmerking
Rijden onder invloed (eerste keer) Boete € 1 600 – € 16 000 Onmiddellijk rijverbod mogelijk
Herhaling binnen 3 jaar Boete € 3 200 – € 40 000 + celstraf 8 dagen – 2 jaar Verplichte herkeuring
Ongeval met letsel of dodelijke afloop Zware correctionele straf + intrekking rijbewijs 3 maanden – 5 jaar Verlies verzekering
Weigeren van speekseltest of bloedproef Zelfde straf als positief resultaat Strafverzwarend element

⚠️ De rechter kan bijkomend een psychologisch of medisch onderzoek opleggen, of een verplichte drugsvrij-verklaring eisen.

5. Effect van cannabis op het rijgedrag

THC beïnvloedt de hersenen en het reactievermogen.
Onder invloed vermindert:

het zichtsveld (tunnelvisie);

de reactietijd;

het coördinatievermogen;

en de aandachtsduur.

Combinatie met alcohol of medicijnen vergroot het risico enorm.
Daarom kiest België voor een nultolerantiebeleid: elke detecteerbare hoeveelheid THC = strafbaar.

6. Praktisch advies

Wacht minstens 24 uur na gebruik voor je rijdt.

Bij regelmatig gebruik kan THC langer in het bloed blijven (tot 48–72 uur).

Een “nuchter gevoel” betekent niet dat je bloedwaarde onder de limiet ligt.

CBD-olie zonder THC veroorzaakt geen positieve test, tenzij het sporen van THC bevat.

Bronnen:

De Druglijn – https://www.druglijn.be/drugs/cannabis/wet

Federale Politie – https://www.politie.be

FOD Mobiliteit – https://mobilit.belgium.be

FOD Volksgezondheid – https://www.health.belgium.be

VAD Vlaanderen – https://www.vad.be

Discussie Canna-Forum

Heb jij ervaring met speekseltesten of verkeerscontroles?
Wat vind jij van de nultolerantie in België — terecht of te streng?
Deel hieronder je ervaring, mening of tips om verantwoord met cannabis en verkeer om te gaan.

Citaat
f920fa39f203f7f6406f4395e3f7b643f4775bf28b9b0e95204037e937e16325?s=80&d=identicon&r=g
Beginner
Deelgenomen: 9 maanden geleden

Ik kijk graag naar Alloo bij de verkeerspolitie , als bijna 70 jarige cannabis gebruiker heb ik terecht schrik om met de wagen te rijden omdat volgens mij die speeksel tests die standaard worden uitgevoerd ZONDER enige aanwijzing dat u onder invloed zou zijn , zuivere repressie zijn , je kan zelfs niet weigeren, er was voor zulke tests , ook voor alcohol , steeds een vermoeden van .....  Nu gaat men , ook al is er geen enkele aanwijzing van gebruik , je gedraagt je totaal normaal , je toch VERPLICHTEN om zulke test te ondergaan , DAT is repressie. Dus , in mijn lange loopbaan als gebruiker nooit enige problemen gehad , full time gewerkt zonder enig nadelig gevolg , zou ik ZWAAR gestraft worden zonder dat daar enige aanleiding toe is. Ik rook al 18 jaar niet meer ,na een hartaanval , maar in het week-end nuttig ik graag 's avonds 1 tas warme chocomelk mét , en dan zou ik 12 u later nog onder invloed zijn ? Komaan , absurdistan. Extra zuur is , dat wij als boomer , uit een tijd van totale vrijheid komen, dat snappen vele jonge mensen niet omdat ze het niet meegemaakt hebben.

BeantwoordenCitaat
Deel: